Monday, 13 May 2013

Kertas Kerja Perniagaan Restoran




1.0       PENGENALAN

Syarikat  INS MAJU KLASIK ( M ) SDN. BHD.( IMK )  telah diperbadankan dengan rasminya pada  04.04.2008 . Syarikat ini ditubuhkan sebagai sebuah syarikat sendirian berhad. Syarikat ini menjalankan perniagaan dengan rangkaian pertamanya ( francaisi ) menggunakan jenama Ani Sup Utara yang sudah popular di beberapa buah negeri di bahagian tengah Semenanjung Malaysia. Perniagaan Ani Sup Utara ini akan beroperasi di suatu tempat yang strategik di No 18, Persiaran Seksyen 4/8, Bandar Putra Bertam, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang.

Pihak syarikat  berminat dengan perniagaan makanan sebagai satu cabang perniagaan yang berdaya saing dan dijangkakan akan mendapat sambutan hebat di kalangan penduduk sekitar. Restoran ini telah dibuka pada 02. Julai 2008 yang lalu. . Aktiviti utama adalah penjualan produk berasaskan sup di restoran milik syarikat . Selain itu, pihak syarikat juga akan menjalinkan kerjasama dengan beberapa pengusaha katerer untuk membekalkan makanan bersup untuk pelanggan mereka . Pihak syarikat juga bersedia menerima tempahan daripada badan kerajaan dan swasta serta orang perseorangan untuk sebarang majlis yang ingin diadakan .

Walaupun Syarikat IMK baru sahaja didaftarkan secara rasmi, namun pemiliknya telah pun mempunyai pengalaman dalam perniagaan selama 12 tahun melalui perniagaan butik pakaian yang didaftarkan di atas nama  EDARAN SUTERA TRADING  ( EST ) yang  telah beroperasi di Bandar Kepala Batas. EST didaftarkan  atas nama isteri pada tahun 1995, namun jatuh bangun EST adalah di bawah pengetahuan dan pemantauan pemilik. Melalui pengalaman perniagaan tersebut, pemilik IMK sekali lagi mengorak langkah menubuhkan sebuah syarikat sendirian berhad bagi menyahut seruan kerajaan ke arah memartabatkan usahawan bumiputera setanding dengan usahawan bukan bumiputera. Pihak syarikat bercadang mempelbagaikan jenis perniagaan melalui syarikat ini. Sebagai langkah pertamanya pihak syarikat telah menceburkan diri dalam bidang perniagaan makanan tradisional iaitu makanan berasaskan sup dengan menjadi mentee kepada Syarikat Little Cash    ( M ) Sdn. Bhd.yang menggunakan jenama ANI SUP UTARA
2.0              TUJUAN KERTAS KERJA

            Tujuan pihak syarikat menyediakan kertas kerja ini adalah sebagai panduan dalam perniagaan serta untuk membentangkan perancangan perniagaan syarikat, meliputi aspek pengurusan, pemasaran, perkhidmatan dan kewangan syarikat kepada pihak MARA untuk memohon pembiayaan berjumlah  RM185 000.00 sahaja  ( Ringgit  Malaysia Satu Ratus Lapan Puluh Lima Ribu  Sahaja )Tempoh pembiayaan  yang dipohon oleh pihak  syarikat adalah selama 7 tahun dan pihak syarikat juga  turut memohon tempoh bernafas selama 3 bulan. Kos Pelaburan Projek adalah sebanyak  RM292 730.00  di mana sebanyak RM89 098.90 dibiayai dengan  wang pemilik sendiri sementara baki RM185 000.00 adalah melalui pembiayaan yang dipohon ini. Tujuan pembiayaan adalah untuk membeli aset tetap dan juga sebagai modal pusingan.

            Penggiraan Pembiayaan:
                        Nilai Pembiayaan                    :           RM 185 000.00
                        Tempoh                                   :           7 tahun
Kadar Keuntungan                 :           4% setahun
Keuntungan Pembiayaan        :           RM185 000 x 4 %  x 7 tahun
                                                            = RM51 800.00 / 84 bulan
                                                            = RM616.00 sebulan
                        Jumlah Pembiayaan                 :           RM185 000.00 + RM 51 800.00
                                                                                    = RM236 800.00
                        Bayaran Balik Bulanan           :           RM185 000.00/ 84 bulan
                                                                                    =RM2 202.38 + RM616.67
                        Bayaran Bulanan                     :           RM2 819.05 sebulan


3.0       LATAR  BELAKANG SYARIKAT

            Nama Perniagaan                    :           INS MAJU KLASIK ( M ) SDN. BHD.      
( Francaisi kepada Syarikat LITTLE CASH
( M ) SDN. BHD. )

Alamat Berdaftar                    :           No. 33, Persiaran Seksyen 5/12,
Bandar Putra Bertam, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang.

Alamat Operasi/Kedai                        :           No. 18, Persiaran Seksyen 4/8, Bandar
Putra Bertam, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang .   

            No. Telefon                             :           013-4572840  

            No. Daftar Perniagaan            :           812446 - M

            Tarikh Pendaftaran                 :           04 . 04 . 2008

Francaisor                                :           LITTLE CASH ( M ) SDN. BHD.
                                                                        ( Jenama ANI SUP UTARA )

Alamat Francaisor                   :         No. 15,  Jln. Cheong Sam 10/11,                                   
                    Seksyen 10, 40100 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan .

Aktiviti Perniagaan                     :       Menjalankan perniagaan restoran berasaskan sup.
                                                            Membekalkan makanan bersup kepada katerer, pejabat kerajaan & swasta serta orang perseorangan.

            Bentuk Perniagaan                  :           Sendirian Berhad

            Modal  Dibayar                       :           RM 2.00

            Setiausaha Syarikat                 :           Omar bin Abdullah
                                                                        LS 007250

            Bank Berurusan                      :           Bank Islam Malaysia Berhad,
                                                                        Cawangan Kepala Batas, Pulau Pinang.
           
            No. Akaun                              :           07043011019165
           
            Nama Pengarah                       :           En. Ismail bin Abdullah
                                                                        Pn. Saripah Farhiyah binti Syed Ahmad
           
No. K/P                                   :           640419-07-5753
                                                            650130-02-5498

Milikan                                    :           100 % bumiputera

Peratus Syer                            :           50 % / 50 %

No. K/P                                   :           640419-07-5753
                                                            650130-02-5498
                                   
            Lampiran 1 :  Salinan Daftar Perniagaan , Borang 24 & Borang 49 .

4.0       LATAR BELAKANG LEMBAGA PENGARAH

            4.1       Pengarah 1
                        Nama                                       :           En. Ismail bin Abdullah         
                        Jawatan                                   :           Pengarah Urusan
Alamat Tetap                          :           No. 33 , Persiaran Seksyen 5/12 ,
Bandar Putra Bertam , 13200 Kepala Batas,  P. Pinang.
                        Telefon                                    :           013-4572840
                        No. Kad Pengenalan               :           640419-07-5753
                        Tarikh Lahir                            :           19.04.1964
                        Bangsa/Agama                        :           Melayu/Islam
                        Taraf Perkahwinan                  :           Berkahwin
                        Kelulusan Akademik              :           SPM , STPM , Diploma Perguruan    
Pengalaman Kerja                   :           18 Tahun        
Jawatan                                   :           Guru
Majikan                                   :           Guru Besar , Sek. Keb. Taman
Senangan , Butterworth , P. Pinang.
Kursus Dihadiri                       :           Latihan Asas Perniagaan
Tarikh                                      :           Bil.19/2007 – 17 hingga 22 Jun 2007
Kursus Skim latihan Galakan Perniagaan Kakitangan Kerajaan dari 15hb April 2008 hingga 14 Ogos, 2008.
Penganjur                                :           MECD dengan kerjasama INSKEN
dan MARA.

4.2       Pengarah 2
           
Nama                                       :           Pn. Saripah Farhiyah binti Syed Ahmad
                        Jawatan                                   :           Pengarah Operasi
Alamat Tetap                          :           No. 33 , Persiaran Seksyen 5/12 ,
Bandar Putra Bertam , 13200 Kepala Batas,  P. Pinang.
                        Telefon                                    :           017-5411700
                        No. Kad Pengenalan               :           650130-02-5498
                        Tarikh Lahir                            :           30.01.1965
                        Bangsa/Agama                        :           Melayu/Islam
                        Taraf Perkahwinan                  :           Berkahwin
                        Kelulusan Akademik              :           Sijil Tinggi Agama Malaysia ( STAM )
Pengalaman Berniaga              :           12 Tahun        
Jawatan                                   :           Pengurus
Nama Perniagaan                    :           Edaran Sutera Trading

            Lampiran 2    : Salinan Sijil Kursus, Salinan Kad Pengenalan Pengarah 1 & 2 .
 

5.0       SKOP PERNIAGAAN

5.1              Aktiviti Perniagaan

            Di antara aktiviti perniagaan utama yang dijalankan oleh  pihak syarikat adalah :     

·         Menjual minuman dan makanan yang berasaskan sup di restoran.

·         Membekalkan makanan bersup kepada katerer, tempahan badan kerajaan dan swasta serta orang perseorangan.   

·         Francaisi kepada Ani Sup Utara.
             
5.2              Produk / Perkhidmatan yang ditawarkan

Di antara produk yang ditawarkan oleh Ani Sup Utara adalah  seperti berikut:
Bihun sup
Mi sup                                                  
Kuey-teow sup
Bubur nasi bersup                                 
Nasi ayam
Nasi putih bersup
Soto
Sup ayam
Sup daging
Sup tulang
Sup ekor
Sup lidah
Sup gear box
Pelbagai minuman

Perkhidmatan yang ditawarkan pula adalah :

·         Konsep café.
·         Menghidang makanan yang dipesan.
·         Khidmat penghantaran untuk kawasan dalam lingkungan sekitar 5 km dari restoran ( minima penghantaran 5 bungkus / RM20.00 )
·         Tempahan makanan oleh katerer, jabatan kerajaan, pihak swasta dan orang perseorangan.
·         Kemudahan melayari internet.

5.3       Potensi Perniagaan

5.3.1    Berdasarkan kepada analisa  dan  kajian pasaran yang dibuat, perniagaan ini mempunyai  potensi yang cukup besar untuk berkembang di sekitar 8 % hingga 15 %  setahun.  Walaupun perniagaan masih di peringkat awal, namun perkembangannya begitu memberangsangkan dan mempunyai potensi  cukup besar untuk berkembang di masa hadapan kerana Ani Sup Utara telah dikenali hampir di seluruh Malaysia.

5.3.2    Usaha berterusan yang dijalankan oleh pihak syarikat kini semakin mendapat tempat di hati pelanggan  kerana kualiti  makanan dan perkhidmatan yang ditawarkan  sentiasa berada pada tahap yang amat baik.  Lokasi kedai yang terletak di tepi jalan utama di antara Kepala Batas dan Tasek Gelugor  merupakan laluan yang cukup strategik dan memberi kelebihan kepada Ani Sup Utara untuk berkembang  kerana  pelanggan dapat mengunjunginya dengan mudah. Selain itu, kedudukannya yang berada di laluan menuju ke Lebuhraya Utara Selatan juga memberikan impak yang cukup baik untuk perniagaan itu berkembang.

5.3.3    Walaupun keadaan ekonomi tidak begitu baik kebelakangan ini, namun pembangunan di bandar Kepala Batas  di mana terdapat banyak  taman-taman perumahan baru telah dibina,  seperti Bandar Putra Bertam, Taman Bertam Indah dan Taman Bertam Perdana. Tambahan pula, Bandar Kepala Batas juga adalah merupakan MINI PUTRAJAYA  di mana terdapat banyak kompleks-kompleks kerajaan yang merupakan satu faktor penyumbang kepada peningkatan saiz pasaran yang dimiliki oleh Ani Sup Utara. Selain itu, di sini terdapat beberapa institusi pendidikan seperti Maktab Rendah Sains Mara, Sek. Men. Sains Kepala Batas, Institut Latihan Perindustrian dan Kolej Sains Perubatan Alliance.  Adalah dijangkakan pertumbuhan ekonomi Bandar Kepala Batas akan terus berkembang dengan wujudnya Taman Perindustrian , USM dan UiTM dalam tempah  3 tahun hingga 5 tahun yang akan datang.

5.3.4    Industri makanan kurang terjejas walaupun keadaan ekonomi tidak begitu baik kerana makanan merupakan keperluan asas kepada manusia. Keadaan ini akan memberi kelebihan kepada pihak syarikat untuk menempatkan diri di dalam pasaran dan seterusnya memenangi hati pelanggan kerana majoriti penduduk bandar ini dan kawasan sekitarnya adalah bumiputera.

5.3.5    Melalui pertambahan modal pusingan yang lebih besar, pihak syarikat
amat berharap akan dapat menjana modal tersebut untuk memberikan perkhidmatan , suasana restoran yang lebih selesa dan menyediakan pelbagai kemudahan untuk pelanggan.

5.4.6    Melalui jalinan tawaran  perkhidmatan dan produk yang  pelbagai ini, Ani Sup Utara  mampu  memenuhi keperluan dan kehendak pelanggannya di masa hadapan. Ia juga turut mampu menjadi pembekal utama makanan berasaskan sup di kawasan tersebut.

6.0       RANCANGAN  PENGURUSAN

6.1              Struktur Organisasi

            Struktur organisasi yang dibentuk oleh syarikat INS MAJU KLASIK ( M ) SDN. BHD. di bawah jenama Restoran Ani Sup Utara adalah merangkumi keseluruhan aspek pengurusan sebagai sebuah entiti perniagaan.  Secara keseluruhannya, struktur organisasinya adalah seperti berikut :

      INS MAJU KLASIK ( M ) SDN. BHD
 













Carta 1 :  Organisasi Syarikat
Nota : Bahagian pemasaran dilaksanakan sendiri oleh Pengarah Urusan syarikat  dengan dibantu oleh penyelia.
6.2              Fungsi dan Tanggungjawab

            Pihak syarikat telah menyusun fungsi dan tanggungjawab setiap pekerja syarikat  bagi melancarkan sistem pengurusan perniagaan. Berikut adalah fungsi dan tanggungjawab setiap pekerja syarikat :

6.2.1        Pengarah Urusan

            Pengarah Urusan akan bertanggungjawab terhadap segala perancangan dan pengendalian urusan yang berkaitan dengan syarikat. Di antara fungsi Pengarah Urusan ialah :

i.                    Menumpukan kepada aspek pentadbiran dan kewangan perniagaan.
ii.                  Merancang penggunaan dan keperluan kewangan syarikat.
iii.                Merancang dan mengenal pasti sumber kewangan yang boleh diperolehi melalui peluang-peluang baru bagi menambah pendapatan syarikat.
iv.                Mengawal perakaunan / kewangan syarikat.
v.                  Memantau pekerja-pekerja di setiap bahagian.
vi.                Bertanggungjawab di dalam membuat belian bekalan dan kawalan stok.
vii.              Merancang pemasaran dan mencari peluang-peluang di pasaran baru.
viii.            Memastikan operasi dan perkembangan perniagaan berjalan lancar dan mengikut jadual perancangan.
ix.                Mempastikan susun atur jadual dan aktiviti perniagaan dalam keadaan baik, teratur serta mengikut perancangan.
x.                  Mengawal perbelanjaan dan pendapatan harian termasuk kos operasi dan overhead
xi.                Mempastikan peralatan dan stok bahan mentah mencukupi dari masa ke masa.
xii.              Menganalisa dan memperluaskan skop peluang pemasaran.
xiii.            Mengkaji dan menyusun strategi promosi produk dan perkhidmatan.
xiv.            Menguruskan perihal kebajikan dan disiplin semua kakitangan syarikat dengan bijaksana / berhemah

6.2.2        Bahagian Pentadbiran / Kewangan

Bahagian ini akan dikawalselia secara langsung oleh Pengarah Urusan dan  akan dibantu oleh 2 orang juruwang.

Juruwang
i.                    Menerima wang daripada pelanggan yang berurusan di kaunter.
ii.                  Membuat pesanan pembelian stok barangan dengan
persetujuan Pengarah Urusan.
iii.                Merekodkan setiap urusniaga wang tunai kecil RM300.00.
iv.                Menguruskan bil pesanan / bayaran
v.                  Menyediakan laporan jualan harian
vi.                Bertanggungjawab di atas segala transaksi wang keluar / masuk di Ani Sup Utara .

6.2.3        Bahagian Pemasaran

Tanggungjawab bahagian ini akan dilaksanakan sepenuhnya oleh Pengarah Urusan dengan dibantu oleh penyelia. Bahagian ini bertanggungjawab untuk memasarkan perkhidmatan dan produk yang dijual.  Di samping itu, pengurus juga bertanggungjawab mencari pasaran baru terutamanya pasaran industri . Pengarah Urusan juga bertanggungjawab merancang dengan teliti kaedah  pemasaran dengan membuat kerjasama dengan pelbagai pihak . Pengarah Urusan  juga perlu bijak merancang pelbagai pendekatan promosi untuk melariskan jualan produk syarikat.

6.2.4        Bahagian Perkhidmatan dan Operasi

Bahagian ini adalah bahagian yang terpenting dalam syarikat. Oleh itu , bahagian ini perlu diberi perhatian yang utama. Pekerja-pekerja di bahagian ini akan terlibat secara langsung di dalam memberikan perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan. Perniagaan ini beroperasi dari pukul 7.00 pagi hingga pukul 11.00 malam. Perniagaan dijalankan dalam dua syif iaitu pukul 7.00 pagi – 3.00 petang dan pukul 3.00 petang – 11.00 malam. Bahagian ini akan diketuai oleh seorang  penyelia dengan dibantu oleh 2 orang tukang masak, 4 orang pembantu dapur, 2 orang pembancuh air dan 4 orang pelayan.

Berikut adalah fungsi setiap pekerjaan yang dinyatakan di atas.

Penyelia

i.                    Membantu Pengarah Urusan memantau aktiviti pekerja-pekerja yang bekerja dalam syarikat.
ii.                  Bertanggungjawab terhadap tugasan kakitangan terutama tentang kehadiran dan semasa menjalankan tugas harian.
iii.                Mengambil alih tugas pengurusan semasa ketiadaan Pengarah Urusan di restoran .






Tukang masak

i.          Bekerjasama dengan Pengarah Urusan dalam merancang dan menyelaras kerja-kerja di dapur.
ii.         Memastikan susun atur peralatan dan stok bahan mentah
sentiasa kemas dan bersih di dapur.   
iv.                Bertanggungjawab menyediakan masakan seperti yang diarahkan.
v.                  Memastikan segala tugasan ( masakan )  mengikut kualiti dan citarasa yang ditetapkan.
vi.                Memastikan segala tugasan mengikut jadual dan ketetapan masa yang diberikan.
vii.              Bertanggungjawab terus kepada Penyelia.

Pembantu Dapur

i.          Menyediakan semua bahan mentah yang hendak dimasak oleh tukang masak.
ii.                  Membantu menyediakan hiasan semua jenis masakan sebelum dihidangkan.
iii.                Menyusun atur serta menyelaras masakan yang hendak dihidangkan mengikut pesanan.
iv.                Mencuci peralatan serta dapur selepas digunakan.
v.                  Semua bahan mentah disimpan dengan baik dan ditempatkan di tempat  yang selamat setelah digunakan.
 
Pembancuh Air

i.          Mahir di dalam penyediaan minuman panas dan sejuk.
ii.         Memastikan minuman mengikut kualiti yang ditetapkan.
iii.        Memastikan stok bahan mentah ( minuman ) sentiasa mencukupi.
iv         Memastikan kawasan operasi termasuk peralatannya sentiasa dalam keadaan kemas, bersih dan selamat.
v.         Bertanggungjawab terus kepada Penyelia.

Pelayan

i.                    Memberi layanan kepada pelanggan termasuk mengambil dan menghantar pesanan.
ii          Menyusun atur dan mengurus setiap sudut hadapan premis termasuk kerusi / meja yang telah digunakan supaya sentiasa kemas dan bersih.
iii.                Memastikan pinggan /mangkuk/ gelas yang telah digunakan tidak berada di atas meja ruang hadapan .
iv.                Memastikan keadaan lantai dan meja sentiasa bersih.
v.                  Pelayan juga perlu menghantar pesanan kepada pelanggan sekitar 5 km bagi minimum order 5 bungku.


6.3      Gaji dan Ganjaran

Pihak syarikat menyediakan pakej gaji yang berpatutan kepada semua
kakitangan. Gaji dan ganjaran  kakitangan adalah seperti jadual di bawah.

Jawatan
Gaji / Elaun
KWSP
PERKESO
Jumlah
(RM)
(RM)
(RM)
(RM)
1.  Pengarah Urusan
2,000.00


2,000.00
2.  Penyelia
800.00
96.00
16.00
912.00
3.  Juruwang ( 1 )
650.00
78.00
13.00
741.00
4.  Juruwang ( 2 )
650.00
78.00
13.00
741.00
5.  Tukang Masak ( 1 )
700.00
84.00
14.00
798.00
6.  Tukang Masak ( 2 )
700.00
84.00
14.00
798.00
7.  Pembantu dapur ( 1 )
650.00
78.00
13.00
741.00
8.  Pembantu dapur ( 2 )
650.00
78.00
13.00
741.00
9.  Pembantu dapur ( 3 )
650.00
78.00
13.00
741.00
10. Pembantu dapur ( 4 )
650.00
78.00
13.00
741.00
11.  Pembancuh air ( 1 )
600.00
72.00
12.00
684.00
12.  Pembancuh air ( 2 )
600.00
72.00
12.00
684.00
13.  Pelayan ( 1 )
550.00
66.00
11.00
627.00
14.  Pelayan ( 2 )
550.00
66.00
11.00
627.00
15.  Pelayan ( 3 )
550.00
66.00
11.00
627.00
16.  Pelayan ( 4 )
550.00
66.00
11.00
627.00
JUMLAH
11,500.00
1,140.00
190.00
12,830.00

                                                Jadual 1 : Anggaran gaji dan ganjaran sebulan


6.4      Belanja Pengurusan

Bagi tujuan pengurusan, pihak syarikat  menganggarkan perbelanjaan dalam
sebulan mengikut pelan peningkatan kapasiti perniagaannya adalah seperti
berikut.

Bil
Jenis Perbelanjaan
Jumlah (RM)
1
Elaun Pengurus
        2,000.00
2
Gaji dan Elaun Pekerja
        9,500.00
3
KWSP dan PERKESO
        1,330.00
4
Sewa Lot Perniagaan
2 300.00
5
Air & Elektrik
1 000.00
6
Telefon & Faks
250.00
7
Alatulis
50.00
8
Yuran Setiausaha Syarikat
350.00
9
Perjalanan & Pengangkutan
350.0
10
Senggaraan Kedai
200.00
11
Keraian dan Promosi
300.00
12
Belanja Pelbagai
200.00

JUMLAH
17 830.00

                                    Jadual 2 : Anggaran perbelanjaan pengurusan sebulan


6.5       Strategi Pengurusan

            Kaedah pengurusan perniagaan yang sistematik ,  kakitangan yang baik dan bertanggungjawab amat mustahak di dalam usaha memajukan syarikat. Untuk meningkatkan produktiviti , beberapa strategi telah disusun  bagi memantapkan lagi operasi pengurusan . Oleh itu,  pihak syarikat telah mengatur beberapa strategi pengurusan seperti berikut :

6.5.1    Menerapkan semangat kerja berpasukan di kalangan kakitangan untuk faedah bersama.
6.5.2    Memberi bimbingan kepada kakitangan supaya dapat menunjukkan prestasi kerja yang baik serta bertanggungjawab terhadap tugas yang diberikan.
6.5.3        Setiap pihak samada para pekerja atau pihak pengurusan sentiasa berbincang dan memberi pendapat serta cadangan yang terbaik untuk menghasilkan kerja yang lebih cekap dan sistematik.
6.5.4        Menyediakan satu jadual tugasan yang perlu dipatuhi oleh semua pekerja.
6.5.5        Memastikan setiap kakitangan mengetahui matlamat dan hala tuju yang ingin dicapai oleh syarikat.
6.5.6        Memastikan kakitangan sentiasa berdisiplin untuk menghasilkan kerja yang lebih efektif.
6.5.7        Menjalinkan hubungan baik antara majikan dan pekerja  serta hubungan majikan dengan pelanggan.
6.5.8        Mencari jalan meningkatkan keuntungan dengan meminimakan kos operasi.
6.5.9        Menunjukkan sikap mesra terhadap pelanggan agar pelanggan rasa dihormati dan dihargai.


7.0       RANCANGAN  OPERASI / PERKHIDMATAN
             
7.1        Lokasi Premis

Kepala Batas adalah sebuah bandar yang begitu pesat membangun. Syarikat akan beroperasi di sebuah kawasan perumahan iaitu Bandar Putra Bertam yang mengandungi kira-kira 2 560  buah rumah  dan  240 buah kedai pejabat













                        Gambar 1 : Premis yang dijadikan restoran

Bandar Putra Bertam ini berada di laluan utama di antara bandar Kepala Batas dengan Pekan Tasek Gelugor iaitu melalui Jalan Kubang Menderung.  Lokasi  restoran ini berada di laluan  utama ke Lebuh Raya Utara Selatan dan laluan keluarnya melalui Tol Bertam. Jauhnya Bandar Putra Bertam dari bandar Kepala Batas ialah kira-kira 7 km .

7.2        Maklumat  Premis Syarikat

·         Nama Syarikat                  :           INS MAJU KLASIK (M) SDN. BHD
( Ani Sup Utara )
·         Alamat                              :           No. 18 , Persiaran Seksyen 4/8 ,
Bandar Putra Bertam, 13200 Kepala Batas , P. Pinang.        
·         Bentuk bangunan              :           Bangunan Kedai Pejabat  2 tingkat , Lot  
tepi . ( bangunan kekal )
·         Keluasan                           :           Dalam bangunan   -   1100  kaki persegi
Luar bangunan      -   1000 kaki  persegi
·         Pemilik Premis                  :           Lee Khean Wang
·         Tempoh Sewaan                :           2 tahun + 2 tahun
·         Nilai Sewaan Bulanan       :           RM2 300.00

Lampiran 3 : Salinan Perjanjian Sewa Premis

7.3        Kemudahan Asas

Premis IMK memiliki segala kemudahan asas seperti  bekalan air, elektrik dan telefon.  Premis perniagaan terletak di tepi jalan utama dari bandar Kepala Batas ke Tasek Gelugor . Kawasan ini  merupakan kawasan komersial baru di bandar Kepala Batas.  Premis ini juga luas dan selesa kerana kedudukannya berada di lot tepi dan mempunyai ruang yang luas . Ini akan dapat memberikan  keselesaan kepada para pelanggan yang datang berkunjung sambil bersantai. Di antara kelebihan-kelebihan lain lokasi premis ini ialah :

i.                    Jaringan jalanraya yang komprehensif.
ii.                  Sistem telekomunikasi.
iii.                Bekalan air mencukupi.          
iv.                Bekalan elektrik
v.                  Tempat letak kereta yang luas.
vi.                Berhampiran dengan jabatan-jabatan kerajaan.
vii.              Berhampiran dengan institusi pengajian tinggi.
viii.            Berhampiran Lebuh Raya Utara-Selatan.
ix.                Berhampiran beberapa buah taman perumahan.

            7.4       Harta Tetap dan Peralatan Yang Dimiliki

                        Memandangkan perniagaan ini telah dijalankan oleh pihak syarikat secara sederhana  sejak sebulan lepas, maka pihak syarikat telah  memiliki beberapa aset tetap dan peralatan yang dibeli  berperingkat-peringkat mengikut kemampuan  perniagaan ketika itu. Aset tetap dan kelengkapan kedai yang dimiliki adalah seperti  jadual di bawah.

Bil
Perkara
Nilai (RM)
1
Frezeer – 150 liter
750.00
2
Notebook Acer
2 400.00
3
Printer Lenmax
340.00
4.
Freezer – 300 liter
1 080.00
5
Showcase Workbench
1 350.00
6
Drink Counter
1 000.00
7
Work Bench
450.00
8
Work Bench
680.00
9
Soup Boiler
450.00
10.
Wall Shelving
180.00
11.
Wall Shelving
120.00
12
Chillers – 4 doors upright
2 900.00
13
Show Case Chicken Display
300.00
14
Bowl sinks
850.00
15
Grease Trap
400.00
16
Commercial rise Cooker – 2 unit x RM380
760.00
17
Rice Stand – 3 unit x RM150
450.00
18
TV & Astro
2 459.00
19
Pinggan mangkuk, gelas , periuk dll
3 108.90
19
Pembakar Ayam Apollo
1 400.00
20
Panasonic Blender
105.00
21
Panasonic Juicer
160.00
22
PensonicT/Fan
55.00
23
Ubahsuai
11 500

JUMLAH
33 247.90

                                                Jadual 4 : Senarai aset tetap yang dimiliki

Harta tetap yang dimiliki oleh syarikat seperti kerusi dan meja disewakan oleh pihak francaisor dengan harga RM1 600.00, manakala signboard adalah dipinjamkan oleh pihak francaisor kepada francaisi. Oleh itu, apabila kerusi
dan meja serta signboard yang baru  telah dibeli, maka peralatan milik francaisor mestilah dipulangkan.

7.5              Harta Tetap dan Kelengkapan  yang Diperlukan

                        Melalui pembiayaan kewangan yang dipohon ini, pihak syarikat akan  membeli aset tetap dan  kelengkapan kedai tambahan seperti jadual di bawah.
 
Bil
Jenis/Model
Jumlah (RM)
1
Ubahsuai
                 74,900.00
2
Perabut
                 24,000.00
3
Peralatan Elektronik / Elektrik
                    2,800.00
4
Peralatan & Barangan Stainless Steel
                    7,710.00
5
Pinggan-mangkuk
                    4,391.10
6
POS System
                 24,000.00


JUMLAH BESAR

137 801.10

            Jadual 5 : Anggaran pembelian harta tetap & kelengkapan

Berdasarkan kepada jadual di atas jumlah pembelian harta tetap dan kelengkapan kedai yang memerlukan pembiayaan kewangan MARA adalah sebanyak  RM137 801.10.

Lampiran 4 : Pelan Projek Ani Sup Utara Untuk Cawangan Bertam, Kepala Batas, Pulau Pinang.

7.6       Stok Barang Tambahan Diperlukan

            Di samping membeli harta tetap dan kelengkapan kedai, pembiayaan kewangan ini juga akan digunakan untuk membeli stok bekalan tambahan selama sebulan.  Anggaran keperluan bekalan tersebut adalah seperti  berikut:

Bil
Perkara/Keterangan
Harga/Unit
Jumlah (RM)
1
Stok sup
RM60.00 x 3 pek x 30 hari
5 400.00
2
Cli kicap,Sambal Belacan,
Cili Nasi Ayam dll

RM225 x 4 minggu

900.00
3
Daging
RM10.00 x 20 kg x  7 kali
1 400.00
4
Ayam
10 ekor x RM13.20 x  hari
3 300.00





JUMLAH

11 000.00

Jadual 6 : Anggaran pembelian stok tambahan

7.7       Senarai Pembekal Barang Niaga

Bekalan stok Ani Sup Utara  diperolehi daripada beberapa pembekal yang telah dikenalpasti dapat membekalkan secara berterusan dan dengan harga yang berpatutan.  Di antara pembekal yang membekalkan stok barang niaga tersebut adalah seperti jadual di bawah.

Bil
Nama dan Alamat
Nama pembekal
Jenis Bekalan
Cara Pembayaran
1
LITTLE CASH ( M ) SDN. BHD.
No. 15, Jln. Cheong Sam 10/11,
Seksyen 10, 40100 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan.
Pati sup, cili kicap, cili nasi ayam, sambal belacan, cili bubur nasi, dan pati sup ayam

Tunai
2
AA Teguh Sdn. Bhd,
No. 7 , Jln . Seri Gedung,
Taman Seri Gedung,Sg. Petani, Kedah
Daging, tulang, gear-box

Tunai

3
PRODYNAMIC FRESHMART
1776, MK. 11, Lahar Yooi,
13300 Tasek Gelugor, P. Pinang.
Ayam
Tunai
4
MASFAUNA ENTERPRISE
Pasar Awam Tasek Gelugor,
13300 Tasek Gelugor, P. Pinang.
Sayur-sayuran
Tunai
5
GENG BUAH AMRAN
G-3, Tingkat Bawah,
Komplek Dato’ Kailan,
13200 Kepala Batas, P. Pinang.
Buah-buahan
Tunai
6
KULIM BURGER `N’ FROZEN FOOD DISTRIBUTORS,
No. 1293 & 1294, Jalan Datuk Hj. Ahmad Badawi, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang .

Bahan mentah – beras, gula, bihun, plastik,  polisterin (bekas)  nasi, plastik pembungkus, tali, getah  gelang dll.
Tunai





AVERGREEN ICE ENTERPRISE
650 , Sungai Puyu ,
Bagan Lallang ,
13400 Butterworth ,
P. Pinang .
Ais Kuib
Tunai


Jadual 7 : Senarai pembekal barangniaga

7.8       Anggaran Belian

Anggaran yang disediakan di bawah adalah meliputi semua bahan yang
biasa digunakan oleh Restoran Ani Sup Utara untuk Tahun 1 .

BULAN
  BELIAN
KOS TEMPAHAN
JUMLAH BELIAN
Bulan 1
              10,500.00
        2,450.00
              12,950.00
Bulan 2
              11,235.00
        2,450.00
              13,685.00
Bulan 3
              11,900.00
        3,850.00
              15,750.00
Bulan 4
              14,350.00
        3,850.00
              18,200.00
Bulan 5
              14,700.00
        3,850.00
              18,550.00
Bulan 6
              15,435.00
        3,850.00
              19,285.00
Bulan 7
              16,205.00
        3,850.00
              20,055.00
Bulan 8
              17,010.00
        3,850.00
              20,860.00
Bulan 9
              17,850.00
        3,850.00
              21,700.00
Bulan 10
              19,075.00
        3,850.00
              22,925.00
Bulan 11
              20,195.00
        3,850.00
              24,045.00
Bulan 12
              21,700.00
        3,850.00
              25,550.00
JUMLAH
           190,155.00
      43,400.00
            233,555.00

Jadual 8 : Anggaran Belian Tahun 1

7.9              Strategi Perkhidmatan

Dalam apa juga jenis perniagaan, soal persaingan tidak dapat dielakkan. Oleh itu beberapa langkah telah diambil oleh pihak syarikat bagi mengatasi persaingan sedia ada . Di antara strategi perkhidmatan yang telah diatur oleh pihak syarikat adalah seperti berikut:

7.9.1        Menghasilkan perkhidmatan yang berkualiti dan menangani segala masalah dan rungutan pelanggan dengan  baik .

7.9.2        Memastikan pekerja sentiasa bersopan santun terhadap pelanggan.

7.9.3        Sentiasa berbincang dan memberikan khidmat nasihat yang terbaik kepada pelanggan agar pelanggan sentiasa berpuas hati dengan mutu makanan dan perkhidmatan yang diberikan .

7.9.4        Etika Khidmat Pelanggan

Memberi Perkhidmatan Yang
Berkualiti & Layanan Yang Istimewa
Kepada Para Pelanggan

Mendahului & Memberi Keutamaan Kepada Segala Kehendak Pelanggan
Sentiasa Cekap & Pantas Ketika
Mengambil Dan Menghantar Pesanan
Kepada Pelanggan
Memberi Senyuman Yang Paling Mesra & Mengucap Selamat Kepada Pelanggan Ketika Pelanggan Masuk & Keluar Premis
Meminta Pendapat & Komen Secara Jujur Dari Pelanggan Demi Mutu & Kualiti Produk Serta Perkhidmatan Yang Ditawarkan
Menangani Segala Masaalah & Rungutan Pelanggan Dengan Tenang & Berhemah

        Jadual 9 : Etika Khidmat Pelanggan


7.10     Susun atur Ruang Kedai





























Gambar 2 : Susun atur ruang kedai
7.11     Penggiraan Kos Untuk  Beberapa Hidangan .
           
Bil.
Jenis Hidangan
Pengiraan Kos
Kos
1
Bihun Sup
Bihun –     RM0.30
Sup         - RM0.75
Daging –   RM0.40
Ramuan – RM0.10


       

           RM1.55
2.
Nasi ayam
Nasi –       RM0.70
Ayam –     RM1.10
Sup –        RM0.20
Ramuan – RM0.10




          RM2.10
3
Nasi putih & set sup ayam
Nasi putih – RM0.50
½ telur masin – RM0.35
Ayam – RM1.10
Sup – RM0.75
Timun & Sambal Belacan – RM0.30






RM3.00
4
Sup Daging
Daging – RM1.00
Sup – RM0.75
Ramuan – RM0.10



RM1.85

                        Jadual 10 :  Contoh Pengiraan Kos Hidangan

8.0       RANCANGAN PEMASARAN
           
            Dengan menggunakan konsep perniagaan Restoran Ani Sup Utara, pihak syarikat akan mensasarkan jualan produknya kepada pelanggan perseorangan dan keluarga. Selain itu, pihak syarikat juga akan menerima tempahan daripada pihak katerer, jabatan kerajaan dan swasta serta orang perseorangan untuk sebarang majlis. Pihak syarikat juga akan menjalankan khidmat penghantaran kepada pelanggan yang jarak penghantarannya kira-kira 5 km.

            8.1       Produk dan Harga  yang Ditawarkan
Bil.
       Produk
RM
1.
Bihun sup
RM4.00
2.
Mi Sup
RM4.00
3.
Kuey-teow sup
RM4.00
4.
Moi sup
RM4.00
5.
Nasi ayam
RM4.00
6.
Set nasi putih bersup
RM5.80 – RM11.80
7.
Soto
RM4.00
8.
Sup ayam
RM4.00
9.
Sup daging
RM4.00
10
Sup ekor
RM10.00
11.
Sup tulang
RM6.00
12.
Sup gear box
RM15.00 – RM40.00
13.
Pelbagai minuman
RM1.20 – RM3.50
          
                        Jadual 11 : Senarai produk dan harga

Syarikat ini menawarkan harga yang berpatutan dan setanding dengan restoran-restoran yang berada di persekitaran kawasan tersebut.
                        Sila rujuk Lampiran 4 ( menu makanan & minuman )
8.2      Kumpulan Sasaran

a) Kumpulan Sasaran Individu/Keluarga.
Pihak syarikat mensasarkan jualan produk kepada :
·         Golongan remaja yang terdiri daripada pelajar-pelajar IPT, Kolej dan belia yang bekerja di kawasan sekitar.
·         Golongan dewasa yang berumur dalam lingkungan 30 tahun hingga 60 tahun iaitu penduduk tempatan di kawasan taman perumahan dan kampung berdekatan.
·         Kakitangan kerajaan dan swasta di kawasan sekitar.
·         Pelancong dan pengunjung yang berkunjung ke Kepala Batas.

Penduduk di sekitar kawasan  ini yang menjadi sasaran pihak syarikat ialah penduduk setempat , kakitangan kerajaan , pekerja kilang , pekerja swasta yang berpendapatan RM1,000.00 ke atas yang mempunyai kuasa beli yang sederhana bersesuaian dengan harga yang ditawarkan.

Jumlah penduduk                                                        =          150 000 orang
Pekerja / kakitangan kerajaan dan swasta                   =              5 000 orang
Pelajar sek. berasrama / institusi pengajian tinggi       =              2 605 orang

b) Kumpulan Sasaran Industri
Pihak syarikat juga akan mengadakan kerjasama dengan membekalkan produk kepada :

·         Pihak katerer untuk pelbagai majlis
Bilangan Katerer                                             =          10 katerer   

·         Jabatan kerajaan dan pihak swasta :
Terdapat beberapa  jabatan kerajaan seperti Ibu Pejabat Polis, Pejabat Daerah dan Tanah SPU, Hospital Daerah SPU, JKR SPU, Mahkamah, Komplek Sukan MPSP, Bomba dan Penyelamat Daerah , Perpustakaan Awam dan NPC dan Kompleks Budi Penyayang. Di sini juga terdapat pusat pendidikan seperti sekolah rendah dan menengah, ILP , MRSM, Sek. Men. Sains , Institut Pergigian dan Perubatan Termaju USM. Di sini terdapat Hotel Sri Malaysia, Abadeen Resort, Penang Golf Resort dan beberapa hotel kecil. Manakala dianggarkan terdapat  150 pejabat swasta di kawasan sekitar.

8.3        Kawasan Pasaran

Pihak syarikat mensasarkan kawasan yang ingin ditembusi adalah di sekitar 5 km hingga 10 km . Di bawah disenaraikan kawasan yang menjadi sasaran pihak syarikat. Di antaranya ialah :

·         Kawasan Kepala Batas           -           Pinang Tunggal
-           Bertam           
i.                    Taman Bertam Indah
            ii.         Taman Bertam Perdana
            iii.        Bandar Putra Bertam

-           Teluk Air Tawar
            i.          Taman Teluk Air Tawar
            ii.         Taman Pmtg. Sintok

-           Paya Keladi
            i.          Taman Paya Keladi
            ii.         Perkampungan

·         Kawasan Tasek Gelugor-        Permatang Berangan
i.          Taman Sepadu
ii.         Taman Permatang Manggis
iii.        Perkampungan

-           Sungai Dua
            i.          Taman Sungai Dua
            ii.         TamanMerbau
            iii.        Perkampungan

-           Permatang Manggis
                                          i.          Taman Permatang Manggis

·         Pusat pengajian           -           Sek. Keb. Paya Keladi
-           Sek. Keb. Pinang Tunggal     
-           Sek. Keb. Bertam Indah
-           Sek. Men. Bertam Indah
-           Sek. Men. Paya Keladi
-           MRSM
-           ILP
-           Kolej Perubatan

BIL
SEK/ INSTITUSI
JUMLAH
PELAJAR
JUMLAH
GURU
JUMLAH
BESAR
4
Sek. Men. Bertam Indah
675  Orang
55  Orang
730 Orang
5
Sek. Men. Paya Keladi
876  Orang
68  Orang
944  Orang
6
MRSM
220  0rang
35  Orang
255  Orang
7
ILP
378  Orang
28  Orang
406 Orang
8
Kolej Perubatan
250  Orang
20  Orang
270  Orang

JUMLAH BESAR
2399  Orang
206  Orang
2605  Orang

                        Jadual 12 :       Bilangan Pelajar & Guru Sek/Institusi

Berdasarkan kajian yang dijalankan, terdapat beberapa taman perumahan fasa baru yang sedang dan akan dibina di Bandar Putra Bertam iaitu sekitar  8 000 unit dan Taman Bertam Perdana sekitar  6 807 unit .
Selain itu , terdapat beberapa pusat pengajian tinggi dan industri berteknologi tinggi yang akan dibina. Di antaranya ialah :

i.                    Kolej Pergigian Antarabangsa Pulau Pinang
ii.                  Kolej Kejururawatan
iii.                Sek. Men. Sains Kepala Batas
iv.                UiTM
v.                  USM
vi.                Armstrong Auto Parts
vii.              Kilang NAZA

Adalah dijangkakan penduduk di sekitar kawasan tersebut akan berkunjung ke kawasan di mana letaknya Restoran Ani Sup Utara kerana kawasan tersebut adalah di laluan utama ke lebuh raya.
                       
8.4        Saiz  Pasaran

Mengikut kajian pihak syarikat, kuasa beli di kalangan penduduk di sini adalah sederhana. Anggaran penduduk di sini ialah 150 000 orang. Dianggarkan 30 % penduduk akan berbelanja di restoran-restoran sekitar.

Di anggarkan penduduk kawasan ini adalah  seramai 150 000 orang.
                        Unit keluarga              = 150 000 orang / 5
= 30 000 keluarga
Mengikut kajian, 30% daripada keluarga tersebut akan makan di restoran-restoran yang ada di sekitar dan membelanjakan sebanyak RM120 sebulan .
Potensi pelanggan                               =          30 000 keluarga x 30 %
=          9 000 keluarga yang akan berbelanja

Saiz pasaran                                        =          9 000 keluarga x RM120
                                                                                    =          RM1,080,000.00
Kajian juga menunjukkan terdapat kakitangan kerajaan dan swasta serta pelajar di sini. Sebanyak 50 % daripada mereka akan berbelanja di restoran sekitar. Mereka akan berbelanja sekitar RM260 sebulan.
Potensi Pelanggan                               =          7 605 x 50 %
                                                                                    =          3 803 orang

Saiz Pasaran                                        =          3 803 orang x RM260
                                                                                    =          RM988 780.00

b) SAIZ PASARAN INDUSTRI

Pihak syarikat juga akan bekerjasama dengan pengusaha katering untuk membekalkan makanan. Terdapat 20 katerer yang berada di kawasan sektar tetapi hanya 10 katerer yang bersetuju akan bekerjasama dengan pihak syarikat. Setiap katerer membelanjakan RM200.00 untuk setiap tempahan.

Setiap katerer menerima 3 tempahan untuk setiap bulan.
Ini bermakna :

10 katerer x 3 tempahan sebulan                     =          30  tempahan
30 tempahan x RM200                                   =          RM6 000
Sasaran seterusnya ialah tempahan terus daripada pihak kerajaan dan swasta serta orang perseorangan untuk pelbagai majlis. Adalah dianggarkan seperti berikut :

10 tempahan sebulan x RM 500 setiap tempahan       =          RM5 000



Pakej tempahan :         Bihun/mi
                                                            Buah                - setiap set  = RM5.00
                                                            Air
                                                           

Oleh itu , jumlah saiz pasaran =          RM1 080 000.00 + RM988 780.00
                                                                        =          RM 2 068 780.00

Manakala, saiz pasaran industri adalah dianggap sebagai sasaran eksklusif pihak syarikat iaitu sebanyak RM6 000.00 + RM5 000.00 = RM11 000.00                                                                    
8.5        Analisis Pesaing

Mengikut pemerhatian pihak syarikat terdapat 12 restoran utama di sini. Pihak syarikat telah mengenalpasti setiap pesaing melalui mencuba resipi masakan dan pemerhatian yang dilakukan. Berikut adalah di antara pesaing-pesaing yang telah dikenalpasti :

NAMA RESTORAN
KEKUATAN
KELEMAHAN
Restoran RZ  Klasik
Lokasi strategik ,
sedap & cepat, menjual  
pelbagai jenis menu masakan,
harganya berpatutan
Perkhidmatan kurang memuaskan.
Restoran Anggerik
Harganya berpatutan .

Kurang strategik , Kurang tenaga kerja .
Restoran
Bertam Seafood
Sudah dikenali , lokasi strategik, perkhidmatan memuaskan.
Harga agak mahal
Restoran Nasi Kandar Bertam
Lokasi strategik -
Corner Lot, Harga berpatutan.
Perkhidmatan kurang menonjol
Restoran Buluh
Dikenali dan banyak pilihan, Harga berpatutan, perkhidmatan memuaskan.
Kurang strategik,
Kurang bersih
Restoran Nasi Ayam Periuk Besar
Strategik -  Jalan utama, Nama sudah dikenali, harga berpatutan, perkhidmatan memuaskan.
Menu terhad
Secret Recipe
Tempat Strategik – Sudah dikenali rama
Harga mahal
Restoran Simpang Maju Jay
Tempat Strategik

Perkhidmatan kurang menonjol
NBN Seafood
Tempat Strategik , Sedap
Agak Mahal


NZ RASA KAMPUNG
Tempat Strategik


Belum dikenali
Food Coard
Tempat Strategik , Banyak Pilihan
Kurang Bersih
Nasi Kandar An- Nur
Tempat Strategik , Harga berpatutan
Kurang bersih
Ani Sup Utara
Tempat Strategik, Makanan Sedap, Harga Berpatutan, Sudah dikenali
Layanan kurang memuaskan
                                   
Jadual 13 : Nama-nama pesaing – kekuatan dan kelemahan

8.6        Syer Pasaran

Syer pasaran yang dijangkakan oleh pihak syarikat adalah seperti berikut.
RM2 068 780.00 x 3 %           =          RM 62 063.40

                        Syer pasaran keseluruhan adalah sebanyak     = RM 62 063.40 + 11 000.00
                                                                                                 = RM 73 063.40



8.7         Anggaran Jualan/Pendapatan  Tahun Pertama

Berikut adalah jadual yang menunjukkan jualan dan tempahan katering bulanan untuk tahun pertama.

BULAN
 JUALAN
 TEMPAHAN KATERING
 JUMLAH
Bulan 1
            30,000.00
                    7,000.00
              37,000.00
Bulan 2
            32,100.00
                    7,000.00
              39,100.00
Bulan 3
            36,000.00
                  11,000.00
              47,000.00
Bulan 4
            41,000.00
                  11,000.00
              52,000.00
Bulan 5
            42,000.00
                  11,000.00
              53,000.00
Bulan 6
            44,100.00
                  11,000.00
              55,100.00
Bulan 7
            46,300.00
                  11,000.00
              57,300.00
Bulan 8
            48,600.00
                  11,000.00
              59,600.00
Bulan 9
            51,000.00
                  11,000.00
              62,000.00
Bulan 10
            54,500.00
                  11,000.00
              65,500.00
Bulan 11
            57,700.00
                  11,000.00
              68,700.00
Bulan 12
            62,000.00
                  11,000.00
              73,000.00
JUMLAH
          545,300.00
                124,000.00
            669,300.00

                                    Jadual  14 : Anggaran Jualan


8.8        Strategi Pemasaran

8.8.1        Promosi

·         Di antara strategi promosi yang dilakukan oleh pihak syarikat bagi menawarkan produk  dan memperkenalkan  perkhidmatannya ialah:
·         Mengekalkan hubungan peribadi yang baik dengan pelanggan.
·         Memberikan profil perniagaan dan kad bisnes kepada bakal-bakal pelanggan.
·         Mengedarkan pamplet dan broser secara berkala
·         Memberikan perkhidmatan yang lebih cekap, pantas dan tepat pada masa yang telah ditetapkan.
·         Oleh kerana syarikat menawarkan konsep restoran bersantai dan kemudahan melayari internet, adalah dijangkakan ramai pengguna IT akan berkunjung ke sini untuk menjamu selera sambil melayari internet.
·         Mengadakan majlis perasmian dengan memberi satu hari makan pada kadar RM2.00 kepada pelanggan untuk makanan terpilih.
·         Mengadakan pakej berbuka puasa dan pakej hari lahir.
·         Menjalankan kerjasama dengan pengusaha agensi pelancongan.
·         Menghadiahkan pelanggan kek hari lahir apabila sambutan hari lahir diadakan di restoran syarikat.

8.8.2        Lokasi

            Lokasi restoran yang terletak di laluan jalan utama di antara Kepala Batas dan Tasek Gelugor merupakan  lokasi yang strategik  untuk perniagaan yang dijalankan oleh pihak syarikat. Laluan itu juga adalah laluan untuk memasuki lebuh raya Utara-Selatan.



8.8.3        Harga

            Penetapan dan penentuan harga yang diletakkan ke atas produk dan perkhidmatan  yang ditawarkan adalah berpatutan, kompetitif dan seperti yang ditetapkan oleh pihak franchisor.

8.8.4        Produk

            Produk yang ditawarkan kepada para pelanggan adalah berkualiti, sedap dan bersih setanding dengan harganya.  Pihak syarikat  juga sentiasa mengikuti  kehendak pelanggan yang pelbagai agar produk dan perkhidmatannya sentiasa kekal kompetatif dan diterima di hati pelanggan samada pelanggan tetap atau pelangggan baru.

8.8.5        Perhubungan Pelanggan

·            Pekhidmatan yang cepat seperti mengambil menu sebelum pelanggan duduk.
·            Memberi diskaun kepada pelanggan yang menyambut harijadi pada hari tersebut.
·            Syarikat akan memberi kek percuma kepada pelanggan yang menyambut harijadi di restoran.

9.0       ASPEK KEWANGAN

            9.1       Kos Pelaburan Projek
            Berdasarkan perancangan untuk membesarkan kapasiti perniagaan dan memohon pembiayaan ini, pihak syarikat telah menganggarkan kos pelaburan seperti  berikut berdasarkan jadual di bawah.

PERKARA / MODEL
JUMLAH
JUMLAH BESAR



A) BELANJA PERMULAAN


Daftar Syarikat
2,350.00

Lesen Majlis
400.00

Deposit Kedai
4,600.00

Deposit Utiliti
500.00

Guaman
450.00

Yuran Francias
25,000.00

Sewa Terkumpul
20,700.00

Majlis Perasmian
500.00

Insuran
5,000.00
59,500.00



B) PEMBELIAN ASET TETAP


Ubahsuai
114,900.00

Perabut
24,000.00

Peralatan Elektronik / Elektrik
8,000.00

Peralatan & Barangan Stainless Steel
19,000.00

Pinggan-mangkuk
7,500.00

POS System
24,000.00
197,400.00



C) MODAL PUSINGAN


Promosi dan Pengiklanan
5,000.00

Bekalan / Stok Tambahan
11,000.00

Gaji/Elaun Pengurus
2,000.00

Gaji dan Elaun Pekerja
9,500.00

KWSP dan PERKESO
1,330.00

Sewa Kedai
2,300.00

Air & Elektrik
1,000.00

Telefon & Faks
250.00

Promosi dan Pengiklanan
300.00

Yuran Setiausaha Syarikat
350.00

Yuran Audit
2,000.00

Alat Tulis
50.00

Senggaraan Kedai
200.00

Pengangkutan
350.00

Belanja Pelbagai
200.00
35,830.00
JUMLAH KOS PELABURAN PROJEK

292,730.00

Jadual 15 : Kos Pelaburan Projek

            9.2       Sumber Pembiayaan  Projek
            Daripada jumlah keseluruhan di atas, pecahan sumber pembiayaan projek yang telah dirancang adalah seperti berikut:

PERKARA / MODEL
 JUMLAH
 MODAL SENDIRI
 PEMBIAYAAN




A) BELANJA PERMULAAN



Daftar Syarikat
                2,350.00
              2,350.00

Lesen Majlis
                    400.00
                  400.00

Deposit Kedai
                4,600.00
              4,600.00

Deposit Utiliti
                    500.00
                  500.00

Guaman
                    450.00
                  450.00

Yuran Francias
              25,000.00

                 25,000.00
Sewa Terkumpul
              20,700.00
            20,700.00

Majlis Perasmian
                    500.00
                  500.00

Insuran
                5,000.00

                    5,000.00

                             -  


B) PEMBELIAN ASET TETAP
                             -  


Ubahsuai
            114,900.00
            40,000.00
                 74,900.00
Perabut
              24,000.00

                 24,000.00
Peralatan Elektronik / Elektrik
                8,000.00
              5,200.00
                    2,800.00
Peralatan & Barangan Stainless Steel
              19,000.00
            11,290.00
                    7,710.00
Pinggan-mangkuk
                7,500.00
              3,108.90
                    4,391.10
POS System
              24,000.00

                 24,000.00

                             -  

                                -  

C) MODAL PUSINGAN
                             -  

                                -  
Promosi dan Pengiklanan
                5,000.00

                    5,000.00
Bekalan / Stok Tambahan
              11,000.00
                           -  
                 11,000.00
Gaji/Elaun Pengurus
                2,000.00


Gaji dan Elaun Pekerja
                9,500.00


KWSP dan PERKESO
                1,330.00


Sewa Kedai
                2,300.00


Air & Elektrik
                1,000.00


Telefon & Faks
                    250.00


Promosi dan Pengiklanan
                    300.00


Yuran Setiausaha Syarikat
                    350.00


Yuran Audit
                2,000.00


Alat Tulis
                      50.00


Senggaraan Kedai
                    200.00


Pengangkutan
                    350.00


Belanja Pelbagai
                    200.00


JUMLAH
            292,730.00
            89,098.90
               183,801.10

                                    Jadual 16 : Kos Pembiayaan  Projek

            Sumber kewangan yang diperlukan akan diperolehi daripada pembiayaan sendiri adalah sebanyak RM89 098.90, manakala bakinya iaitu sebanyak RM183 801.10  lagi akan diperolehi daripada pihak MARA.

9.3              Anggaran Aliran Wang Tunai  ( Sebelum dan Selepas Pembiayaan ).

9.3.1        Anggaran Aliran Wang Tunai sebelum pembiayaan bagi  ( 1 ) Tahun adalah seperti di Lampiran 5 yang di kembarkan.
9.3.2        Anggaran  Aliran Wang Tunai selepas pembiayaan  bagi  ( 3 ) Tahun berturut-turut adalah seperti di Lampiran 5  yang dikepilkan .


9.4              Penyata Pendapatan (Untung dan Rugi)

Penyata Pendapatan ( Untung Rugi ) disediakan untuk  (3 ) Tahun Selepas Pembiayaan adalah seperti di Lampiran  5  yang dikepilkan.

9.5              Anggaran Kunci Kira-Kira

Anggaran kunci kira-kira disediakan bagi memperlihatkan kedudukan Aset, Liabiliti dan Ekuiti Pemilik di setiap hujung tahun untuk ( 3 ) tahun seperti dalam Lampiran  5 yang dikepilkan .
 

10.0     JUSTIFIKASI DAN PENUTUP

            Berdasarkan kepada perancangan dan unjuran pendapatan yang telah dibentangkan, pihak syarikat amat berkeyakinan bahawa perniagaan yang diceburi ini akan memberi pulangan yang menguntungkan dan setimpal dengan usaha serta pelaburan yang dilakukan. Ini adalah berdasarkan kepada pembentangan dan unjuran-unjuran yang dibuat untuk tahun pertama operasi selepas mendapat pembiayaan sehinggalah tahun yang ketiga.

            Pihak syarikat telah membuat kajian dan perancangan yang sistematik bagi membolehkan perniagaan berjalan dengan lancar.  Oleh yang demikian syarikat amat optimis, yang perniagaan ini amat berdaya maju dan mampu berkembang di masa hadapan memandangkan beberapa faktor seperti faktor pertumbuhan penduduk, peningkatan dalam sektor ekonomi dan kepesatan pembangunan setempat. Secara tidak langsung faktor-faktor ini akan dapat menyumbang dan menambahkan lagi saiz pasaran dan kuasa beli pengguna terutamanya penduduk di sekitar Kepala Batas.
           
            Selain itu, IMK telah menjalankan operasi selama  1 bulan dan mendapati sambutan yang diberikan amat menggalakkan kerana sup merupakan satu resepi utama masyarakat utara. Selain itu, Ani Sup Utara merupakan francaisor bumiputera yang telah dikenali di Malaysia.

            Diharap permohonan ini mendapat pertimbangan sewajarnya daripada pihak MARA. Pihak syarikat amat berharap agar pembentangan ini  dapat memuaskan hati pihak-pihak berkenaan kerana melalui cara ini sahajalah perniagaan pihak syarikat dapat dikembangkan.  Pihak syarikat amat berharap agar diberikan peluang untuk turut sama bergerak  ke arah memaju dan menjayakan hasrat kerajaan meningkatkan golongan usahawan bumiputera seganding dengan usahawan bukan bumiputera.


info : http://hantapbiskita-biskita.blogspot.com/